neljapäev, 22. jaanuar 2009

Kaitsenaine, Kaitsjanaine, Kaitsev Naine...

Eile käis meil esimest korda siin külas "kaitsjanaine" - ei oska mina seda sõna kuidagi paremini tõlkida - tegemist on liitsõnaga verbist kaitsma ja noomenist naine. Niet kaitsjanaine siis:)) Ta rääkis, et siin on selliste tädide võrgustik juba eelmise sajandi algusest välja arendatud, kui vaesus ja teadmatus veel igapäevased nähtused olid (no statistika näitab, et need kaks pole tegelt ka tänapääval kahjuks kuhugi kadund...), et kaitsta veel sündimata peebisid ja imiklapsi ja õpetada nende arimata emasid nendega ümber käima...

Kaitsjanaine võiks lahtiseletatult olla midagi ämmaemanda, lastearsti, sotsiaaltöötaja ja lastekaitseinspektori vahepealset. Tädid tegelevad rasedike ja titemammade nõustamisega ja neil on kohustus kord kuus kodukülastusi teha. No sellest tittede külastamisest saan ma veel aru, a selle, et mul ka rasedikuna kord kuus tädi külas käis, neelasin ma raskemalt alla... Idee järgi peaksid nad rasedikke külastades vaatama, kas ikka pere sotsiaalne olukord on lapsele vastuvõetav, kas korter on peebi tulekuks valmis ja kas kõhukasvataja ikka täidab kõiki ettekirjutusi... Nomaitea - mul oli ju ametikorter, mees oli Meerikas ja tädi oli sellest kõigest teadlik, a ikkagi käis ta kord kuus mind tsekkamas ja küsis, kuidas enesetunne on jne. Igakuisel arstikontrollis käies kohtusin ma ju tädiga enivei. Kaitsjanaine rasedikku ise läbi ei vaata, vaid istub arstionu (siin on günekoloogid enamasti mehed:) kõrval ja kirjutab kaalud-mõõdud oma raamatukesse ja räägib, kuhu ja millal ja milliseid analüüse peab minema andma. Kusjuures, meie eelmine kodulinn oli siuke konnatiik, et sealne kaitsjanaine sattus olema mu mehe endise töökaaslase naene ja mehe endises töökohas teadsid meie titeootamisest kõik ammu enne seda, kui mees Meerikast koju jõudis:)) Kuna tegemist on mõningate eranditega väga meestekeskse töökohaga, siis öölge veel, et mehed pole latatarad:))

A nüüd siis uus kaitsjanaene: umbes viiekümnendates eluaastates kena tagasioidlik tädi, kes määrati meile elukoha järgi - seega külastas ta eile kõiki meie maja imiklapsi. No vaatas siis tädi last ja ütles, et ilus-ilus, armas-armas jne (eks ta peab selle kohustusliku repertuaari igas kodus ette mängima:), et näe - siin paprites näha, et juba varsti 5-kuune, seega peame akkama mõtlema lisatoidu peale! No ma siis piiksusin, et laps ju kasvab ilusti ja paistab, et rinnapiima veel jätkub, et vast ikka veel ei akka mõtlema... Nooo, ikka akkame mõtlema, sest juba ju laps keerab-pöörleb ja kohe omme roomab ja vajab rohkem energiat, ikka akkame talle 2-3 nädala pärast ÕUNA andma! No ma siis enam ei piiksund, ütsin kõvema ja selgema hjaalega, et kui mul ikka lapse 6-kuuseks saamiseni piima jätkub ja kutt kosub, siis esiteks - ei taha ma talle midagi lisaks anda ja teiseks - ammugi ei alusta ma ÕUNTEGA! Et meil Eestis ikka juurviljade ja pudruga alustatasse ja ma kavatsen ka seda teha (no ma olen tegelt seda juurika ja pudruvärki aint raamatust ja ajakirjast lugend, ma isegi pole veel ühegi sõbranna kääst küsind, et millal ja mida nende lapsed on saand, sest mõtsin, et aega veel on... niet võite mind valgustada selle koha pealt:)

No tädi siis naeratas kramplikult ja ütles, et noh - vaatame-vaatame, mis arst selle kohta ütleb, kas ta ikka LUBAB teil juurikatega alustada! Tähendab, mismõttes - LUBAB?!? Mismõttes arst ütleb mulle, mis ma oma imiklapsele süüa peaksin andma?!? Ma saan aru, kui ma oleks mingi asotsjaal, kes tahab lapsele searasvaga määritud valget leiba anda ja veits paprikapulbrit sinna peale puistata... Ano ma omaarust olen üsnagi ontlik kodanik, kes oma imiklapsele aint kõige paremat tahab ning kes ei taha last magushapude maitsetega arjutada, et see siis iljem muud ei söökski kui kohukest, vaniljepudingut ja küpsikut... Ma olen siin siukseid lapsi näind küll ja küll! Lasteaias antasse õhtuooteks valget saia mingi sokulaadikreemiga (no miski Nutella hale koopja...) või kuiva sarvesaia ja rohelist sibulat:S Putrusid nad absull ei tunne siin. Kõik, mis sisaldab nt kaerahelbeid, käib koondnimetuse alla dieet- või wellness- või ülimegatervislik toit. Maitea. No nagu te aru saate, olen ma sellest veits ärritatud. Igatahes ootan uviga veebruarikuist kohtumist lastearstiga. Kes muusjas paistab ka pealt vaadates täitsa asjalik ja tore tädi olevat, aganoh... We'll see:))
Lähen nüüd kreemitan sünnipäävakoogi üle ja panen marjad kaunistuseks peale. Z. saab täna nii vanaks, et nüüd võib teda ta enese sõnul keskealiste ulka lugeda! Noored vanemad, my ass:))


6 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

palju õnne! aga toitumise puhul oled sina kõige õigem otsustaja.

Anonüümne ütles ...

Egy percig se idegesítsd magad a védőnőn meg az orvosokon! Te vagy a gyerek anyja, te ismered a legjobban, te eteted. Eszedbe ne jusson azt csinálni, amit a védőnő mond! (a magyar anyák is így csinálják. Bólogatnak, igen-igen, aztán ha elment, kiszellőztetnek és megy az élet tovább). Ne foglalkozz vele. Az orvosnak is mondd azt, hogy persze, természetesen. Hogy megnyugodjanak. Nehogymá' ők mondják meg!
Amíg van tejed, szoptass nyugodtan. Az a normális.
Istenem, annyi hülye van arrafelé...

Az "öregembernek" mega füle érjen bokáig!

O. + F.

patsifist ütles ...

Kösz, ez jól esett! De mivel nem nagyon beszéltem erről senkivel M-országon, akkor tényleg azt gondoltam, hogy az összes anya azt eteti a gyerekkel, amit mondja az orvos... De tényleg - nehogy már ők döntsenek az ÉN gyermekemről...:S VP-k, ahogy Mati ées Pista mondana:))))

Ja sünnibatervitused on ka edasi antud ja ütsin Z-le, et ta võib nüid Eestisse THE spetsialistiks minna:))

Anonüümne ütles ...

No ma olen siin veidi lugend neid püreede soovitusi ja ikka kaalikapüree paistab olevat esimene soovitus. A mul 1 sõbranje alustas vist ka õuntega - tegi kodused õunad ahjus küpseks ja old väga hää paar ampsu poisikesele anda. Aga no muidugi, mulle maitseb ka ahjuõun rohkem ku kaalikas. A nüüd mu poisike ärkas ja nõuab tähelepanu. :-) Kallid ja termistused teile!

Anonüümne ütles ...

No poisikene magab jälle :-) Oleme praegalt Tartus ja suur rõdu on üks issanda õnnistus, ma ütlen. A ennist jäi mul jutt pooleli, et miks ma kartulist ei alustaks. No sest kartulis on tärklist ja see võib olla alustuseks seedimisele raskem.
A siis ma taht veel küsida, et kas sa oma poisile lisaks midagi juua juba annad? Nt vett või kummeliteed? Või on ikka 100% piima peal?
A nüüd ma tõesti lõpetan siinse perekoolitamise ära :-D

patsifist ütles ...

Veel perekoolitamist:)) No meie siis nüid oleme nädal aega KÕRVITSAT söönd, rääkisin siin inimestega ja lugesin ja otsustasin siis, et viimane äia juurest toodud kodukõrvits läheb käiku ja kus maitseb kutile! Sööb nigut loom:)) See on muskaatkõrvits muidugist, mitte see suur sajakilone ümmargune kõrvits, niet hia ja magus amps. Me sööme ise ka seda tihti lihtsalt ahjus grillituna. Niet soovitan/soovitame soojalt!